How to deal with – jullie gastenlijst
De gastenlijst.
Als er één ding bij het organiseren van een bruiloft is waar gegarandeerd ieder bruidspaar stress van krijgt is het wel de gastenlijst. Want wie nodig je nou wel en vooral niet uit? En hoe bepaal je de schifting zonder zo min mogelijk mensen, inclusief jullie zelf, teleur te stellen? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je al die gasten wel kunt en wilt betalen?

De gastenlijst is een van de eerste dingen waar je mee begint bij het plannen van jullie bruiloft. Wanneer jullie een grote familie of vriendengroep hebben en die zeker allemaal uit willen nodigen, dan kan je je voorstellen dat je daar ook je wensen voor de locatie op aan moet passen. Alle locaties hebben een maximale capaciteit van bijvoorbeeld de ceremoniezaal, de ruimte voor het diner of voor het feest. Er kan vaak nog wel ergens een beetje geschoven worden, maar vol is vol. En dat heeft dus invloed op jouw maximale aantal gasten voor de verschillende onderdelen van de dag. Zodra jullie een ruw aantal gasten weten kunnen jullie dus veel gerichter op zoek gaan naar de perfecte trouwlocatie zonder dat jullie verliefd worden op een plek maar er vervolgens niet terecht kunnen omdat de groep veel te groot (of misschien wel te klein!) is. Niet alleen jullie zelf moeten dus een perfect match zijn om te trouwen, maar jullie trouwlocatie en gastenaantal ook!
Wat dus ook kan is dat het aantal gasten te klein is voor de locatie. Stel dat jullie het intiem willen houden maar wel voor een grote fabriekshal voor het feest willen gaan. Dat werkt simpelweg niet. De ruimte is dan veel te groot(s) waardoor je de gasten niet bij elkaar houdt en de sfeer er wat lastiger in krijgt. Houdt ook hier dus rekening mee bij de zoektocht naar jullie plek. Een grove berekening welke veel locaties en wij dus ook aanhouden is bij het feest: 1 M2 per gast. Dan heb je genoeg ruimte om te dansen en te bewegen maar krijg je niet zo’n kriek-kriek (tsjirpende krekels -red.) sfeertje wat je natuurlijk niet moet hebben tijdens een feest.
En dan terug naar de gastenlijst. Hoe stel je die samen?! Lang was mijn advies voor de daggasten: kijk naar wie je ook op je verjaardag uitnodigt, of wie je het afgelopen jaar vaak hebt gezien of gesproken. Dan heb je over het algemeen een fijne club mensen om je heen met wie je in het dagelijks leven ook veel deelt. Bij het ene bruidspaar krijg je dan een groep van 20 personen, bij het andere bruidspaar 60 of 70. Allebei prima! Weet wel, hoe meer gasten je uitnodigt gedurende de dag, hoe drukker jullie als bruidspaar het krijgen. Denk maar aan je verjaardag waarbij je zelf alleen maar rondloopt en korte gesprekjes met je gasten hebt en aan het einde van de avond als iedereen weg is denkt: ‘wie heb ik nou eigenlijk goed gesproken?’. Wanneer jullie een grotere groep daggasten hebben adviseren wij dan ook altijd om de tijd voor de borrel iets langer te doen, zodat je zeker de gelegenheid hebt om even met iedereen te kletsen.
Maar ja, sommige vrienden of familie zie je niet vaak omdat jullie beiden druk zijn, ver weg van elkaar wonen of een andere reden. Wil je ze dan toch de hele dag bij jullie hebben? De vraag die je je dan moet stellen en die echt heel erg goed werkt kwam voor mij uit een Netflix aflevering van Marie Kondo. Ik zat hem te kijken, driftig mee te denken hoe ik mijn kledingkast weer netjes moest maken en begon daar vervolgens mee. Toen ik bij elk hemdje, shirtje en broek aan het denken was ‘Does it give me a spark?’, realiseerde ik me dat je ook zo naar je gastenlijst moet kijken: Geeft deze gast jullie een spark? Zo ja, uitnodigen die hap, zo nee, dan moet er niets! Je zult hoe dan ook mensen teleurstellen maar het belangrijkste is dat jullie er zelf blij mee zijn. Jullie gaan zelf immers nog heel veel jaar aan jullie eigen bruiloft terugdenken en hopelijk vaak naar de foto’s kijken. Als daar allemaal mensen op staan die jullie blij maken, dan kan dat echt niet meer stuk!
En wat die kosten betreft:
Gemiddeld kost een daggasten zo’n €90 tot €110 tot aan het feest. Tel daar nog +/- €45 voor het feest bij op en dan zit je al snel aan de €140 per daggast. Dit zijn de kosten voor het ontvangst, de borrel en het diner inclusief wijn.
Voor de avondgasten kan je rekenen op gemiddeld €45 per gast zolang je geen G&T bar of onbeperkt buitenlands gedistilleerde drankjes hebt. Wanneer dat wel het geval is, reserveer daar dan zeker een apart potje met geld voor!
